icon-arrow-right
HomeOver ons Vijf jaar indirecte verwarming met HERA: alleen maar voordelen

Vijf jaar indirecte verwarming met HERA: alleen maar voordelen

Actueel

“Om het simpel uit te leggen, wijs ik graag op de zwart geblakerde stukken vlees zoals die nogal eens van de barbecue komen, terwijl wokken een perfect resultaat oplevert. Op een vergelijkbare manier zorgt ons HERA-system er met indirecte verwarming inmiddels alweer vijf jaar voor dat gerecycled asfalt schoner, goedkoper en beter van kwaliteit is en minder emissies heeft.”

Bedrijfsleider Chris Grootendorst van Asfaltcentrale Rotterdam licht samen met projectcoördinator Arno Bevelander van Volker Stevin Materieel (VSM) graag het unieke systeem en de samenwerking tussen de bedrijven toe. Asfalt dat vrijkomt bij reconstructies van wegen wordt volgens de conventionele methode gerecycled met behulp van branders die direct contact hebben met het asfalt in de ‘droogtrommel’. Het HERA-system dat VolkerWessels bij Asfalcentrale Rotterdam (ACR) inbouwde was een wereldprimeur. Hete gassen verwarmen de buitenzijde van de trommel en zorgen op die manier voor indirecte warmteoverdracht. De voordelen van het systeem: een hoger percentage hergebruik van oud asfalt, veel lagere uitstoot van schadelijke gassen, vrijwel geen geuremissies, asfalt dat langer mee gaat en vaker kan worden gerecycled, kostenbesparing doordat minder grondstoffen

worden gebruikt en lagere stookkosten. Minister Maxime Verhagen kwam vijf jaar geleden zelf langs om het nieuwe systeem in gebruik te stellen.

Toekomst

“Vernieuwing roept vaak weerstand op”, blikken Chris Grootendorst en Arno Bevelander terug op het proces. “Kijk naar elektrisch rijden dat ook niet direct omarmd wordt maar waarschijnlijk wel degelijk toekomstperspectief heeft. Ook wij kregen niet direct de handen op elkaar, maar we waren overtuigd van de kansen en wilden de slag absoluut niet missen. Na veel praten en overtuigen gingen er meer en meer mensen in geloven. In 2009 konden we een pilot met een model op schaal starten en in november 2011 werd uiteindelijk het eerste HERA-system ingebouwd. Daarmee is ACR de schoonste centrale van de wereld. Natuurlijk zijn wij

daar allebei bijzonder trots op.”

Bron

“Met naverbranding kun je alles schoon krijgen’, gaat Arno dieper op de materie in.“ Maar het mooie is dat hier de bron al schoon is. We recyclen nu zo’n 70% in asfaltmengsels, dat percentage kunnen we naar 100% brengen. Asfalt bestaat met zand, grind en bitumen uit ruwe materialen, waardoor de machines flink aan slijtage onderhevig zijn.” “Samen met de mensen die er op deze plek dagelijks mee werken, hebben we in de loop van de tijd in het onderhoud maar ook op andere vlakken steeds verbeteringen door weten te voeren.” “En die lijn trekken we nog steeds door”, vult Chris aan. “Sinds het einde van de zomer is voor een deel van het oude asfalt dat buiten voor verwerking klaarligt een overkapping gerealiseerd. Dan houd je de regen buiten waardoor het materiaal minder vocht bevat, dat scheel enorm in gasverbruik. We willen de komende jaren dan ook de hele opslag overkappen. Maar ook andere manieren proberen we onze processen nog steeds te verbeteren. De verwachting is dat de overheidsnormen voor emissie steeds strenger worden. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond auto’s, banden en wegen denken we dat ons HERA-system de norm kan stellen voor de manier van asfaltrecyclen de komende jaren.” “De samenwerking tussen ACR en VSM is in ieder geval perfect”, besluiten de twee. “We hebben elkaar nodig maar we hebben samen ook de wil, de kennis en een open blik voor vernieuwingen die successen als dit mogelijk maakt.”

+