Zoeken

Start pilot materieelapp in Dordrecht

Achter de schermen werken collega’s aan een materieelapp. Daarmee digitaliseren we aan- en afvoer van ons materieel. Projectleider Ricardo Vallentak vertelde erover tijdens een roadshow eind vorig jaar. Hoe staat het er nu mee? Vijf vragen aan Ricardo.

1. Waarvoor is de materieelapp ook alweer bedoeld?

“Steeds wanneer materieel onze werf verlaat, maken we een bon. Materieelcoördinatie verwerkt het in het systeem. Ook wanneer materieel terugkomt, werkt het zo. De vrachtwagenchauffeur heeft een papieren bon bij. De mensen van de werf vinken daarop ontvangen materieel af. Materieelcoördinatie verwerkt dat in het systeem. Met de materieelapp digitaliseren we dit proces. Materieel scannen we straks, met de app, via een QR-code in. Als er geen QR-code is gebruiken we de materieelcode."

2. Wat is het voordeel van de materieelapp?

“Met de app is er straks minder kans op menselijke fouten. Daarnaast hebben we altijd (realtime) zicht op onze actuele voorraad. Eigenlijk net als bij een bibliotheek. Zo gauw als materieel gescand is, zie je waar het is. En wat de status is. Een ander groot voordeel:  materieel kan sneller opnieuw verhuurd worden dan nu. Het proces van inspectie verloopt sneller en schade wordt sneller verhaald.”

3. Hoe staat het nu met de materieelapp?

“Deze maand starten we met een pilot. We testen de app dan in het werkproces op onze werf in Dordrecht. We beginnen met afvoer - materieel dat van de klant terug op onze werf komt. Daarna volgt ook aanvoer - materieel dat van de werf naar de klant gaat. Tijdens de testperiode blijven we met papieren bonnen werken. We vergelijken de resultaten uit de app met de bonnen. Zo kunnen we kijken of het klopt. En ook hoe de communicatie tussen afdelingen verloopt. Later testen we ook op onze locaties in Staphorst en Hoogkerk.

4. Wie zijn hierbij betrokken?

“Het projectteam bestaat uit verschillende afdelingen. Natuurlijk onze collega’s die op de werf werken. Maar ook transport, materieelcoördinatie, procesmanagers en service en onderhoud.”

5. Moet ik de app straks ook gebruiken?

“Nee. Tenminste, als je niet op de werf werkt. Alleen onze collega’s op de werf gebruiken de app. Je merkt wel wat van de app. Bijvoorbeeld doordat je uiteindelijk sneller zicht hebt op onze voorraad. En doordat materieel sneller opnieuw beschikbaar is. Dat helpt bijvoorbeeld bij het beantwoorden van klantvragen. Daarnaast maken we minder snel fouten en gaan kosten omlaag. Dat is belangrijk voor het hele bedrijf.”