icon-arrow-right
HomeNoNOx - nr. 5

VSM ontwikkelt in no-time slimme oplossing stikstofuitstoot

In het laatste half jaar van 2019 was het groot in het nieuws. Bouwprojecten zouden stil komen te liggen door uitstoot van stikstofoxiden. In krap vijf maanden tijd ontwikkelden collega’s van VSM en van Visser & Smit Hanab een slimme oplossing. Een enorm knappe prestatie, waar we als bedrijf natuurlijk erg trots op zijn. Inmiddels worden de zogenaamde ‘NoNOx-systemen’ steeds vaker ingezet. En is er veel interesse voor het product. In gesprek met manager projecten Jasper de Vette.

Nieuwe NoNOx

Hoe kwam dit systeem tot stand?

“Door met goede mensen slimme dingen te doen. September vorig jaar hebben we meteen heel scherp op de stikstof crisis gehandeld. We wisten: als we niets doen, dan valt straks veel werk stil. De uitstoot van stikstofoxiden heeft heel veel met materieel te maken. Als materiaalleverancier vonden we dus wel dat we een voortrekkersrol moesten nemen. Dat deden we samen met Visser & Smit Hanab.

 

De techniek van NoNOx is niet nieuw. In moderne vrachtwagens wordt het al gebruikt. Daar zit het in de motor gebouwd. Bij ons was de uitdaging juist: hoe ontwikkelen we iets voor ons bestaande materieel? En dan vooral voor materieel met grotere vermogens, zoals grote aggregaten, shovels en graafmachines. Inmiddels kijken we ook naar een locomotief. De systemen die we nu hebben, kunnen we zo overal op monteren. Op zowel stationaire als op mobiele materieelstukken.”

Was de keuze voor deze techniek meteen gemaakt?

 

“Daar ging natuurlijk wel onderzoek aan vooraf. Je kunt gaan voor elektrisch materieel of voor materieel op waterstof. Het eerste doen we deels al, en het tweede is nu nog geen optie. Ook andere soorten brandstof of olie leverden nog (te-) weinig reductie op. En zo kwamen we uit bij het NoNOx systeem.”

 

Wat levert het systeem op?

 

“Een reductie van 90% tot 95% van de uitstoot van stikstofoxiden halen we altijd. Enorm veel. Ik heb zelfs gezien dat we de 99% haalden, maar dat is een momentopname. Het systeem kan zowel op bestaand als op nieuw materieel worden gebouwd. Het past ook op materieel van andere leveranciers, als de klant dat wil. Best wel het ei van Columbus, dus.”

 

Is er veel animo voor van klanten?

 

“Ik word er echt over platgebeld. We hebben nu tien tot twaalf NoNOx-systemen beschikbaar. We bekijken steeds per project en per locatie of dit systeem de passende oplossing is. We worden gebeld door dochterondernemingen van VolkerWessels, maar ook zeker door externe partijen. Andere bouwbedrijven, ingenieurs kantoren en verhuurders, bijvoorbeeld. Dat laat wel zien dat we echt een gat in de markt hebben gevonden.”

 

Wordt het systeem nog verder ontwikkeld?

 

“De techniek op zichzelf niet, hooguit het finetunen van software. We behalen al zulke mooie resultaten. Daar is eigenlijk geen verbetering meer nodig. Wel blijven we uitkomsten analyseren. En of er zaken goed of minder goed gaan. Daarin trekken we nog steeds op met Visser & Smit Hanab. Mocht het nu echt stormlopen, kunnen we straks samen opnieuw inkopen. Dat werkt prettig.”

+